Wzrost liczby samochodów oraz coraz większa dostępność podróżowania samolotami odrzutowymi to kolejne czynniki zwiększające emisję gazów cieplarnianych.
Aktualnie po drogach świata jeździ 1 miliard samochodów – 200 milionów ciężarówek i 800 milionów samochodów osobowych, a przewiduje się, że do 2050 roku liczba aut podwoi się do 2 miliardów.
Średnia emisja dwutlenku węgla na jeden przejechany przez samochód osobowy kilometr wynosi ponad 170 gram (dane dla UE), dla SUV jest to często nawet 0,5 kilograma.
To bardzo dużo. Jeśli przejedziemy przeciętnym samochodem 30 kilometrów lub 10 kilometrów SUVem, to sporych średnich drzewo będzie usuwać wyemitowany dwutlenek węgla przez cały rok.
To bardzo dużo. Jeśli przejedziemy przeciętnym samochodem 30 kilometrów lub 10 kilometrów SUVem, to sporych średnich drzewo będzie usuwać wyemitowany dwutlenek węgla przez cały rok.
Emisja dwutlenku węgla przez zasilane paliwami kopalnymi (benzyna, ropa, CNG, LPG) samochody to bardzo poważny wkład w globalne zmiany klimatu.
Warto też zaznaczyć, że samochody odpowiadają za 65% zanieczyszczeń emitowanych na obszarze Unii Europejskiej. Do tego spaliny samochodowe są dużo bardziej szkodliwe dla ludzi niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu, bo rozprzestrzeniają się w dużych stężeniach na niskich wysokościach w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi. Także filtry, które opłaca się instalować w elektrowniach i fabrykach (przynajmniej w Europie, bo przecież nie w Chinach), są nie do zastosowania w małych silnikach, takich jak samochodowe lub samolotowe.
|
|
autoreview.belproject.com | truckphotos.freeservers.com |
Pokaźny wkład w emisję dwutlenku węgla ma też transport lotniczy.
|
|
www.hlgole.blogtak.com | www.twojapogoda.pl |
Przykładowo, dla Wielkiej Brytanii transport lotniczy odpowiada za 7% emisji dwutlenku węgla.