KlimatDlaZiemi.pl - Źródła emisji gazów cieplarnianych / Transport
Klimat Dla ZiemiiSzkoła z klimatem

Emisja CO2: Transport

Wzrost liczby samochodów oraz coraz większa dostępność podróżowania samolotami odrzutowymi to kolejne czynniki zwiększające emisję gazów cieplarnianych.

Aktualnie po drogach świata jeździ 1 miliard samochodów – 200 milionów ciężarówek i 800 milionów samochodów osobowych, a przewiduje się, że do 2050 roku liczba aut podwoi się do 2 miliardów.

Średnia emisja dwutlenku węgla na jeden przejechany przez samochód osobowy kilometr wynosi ponad 170 gram (dane dla UE), dla SUV jest to często nawet 0,5 kilograma.

To bardzo dużo. Jeśli przejedziemy przeciętnym samochodem 30 kilometrów lub 10 kilometrów SUVem, to sporych średnich drzewo będzie usuwać wyemitowany dwutlenek węgla przez cały rok.

To bardzo dużo. Jeśli przejedziemy przeciętnym samochodem 30 kilometrów lub 10 kilometrów SUVem, to sporych średnich drzewo będzie usuwać wyemitowany dwutlenek węgla przez cały rok.

Emisja dwutlenku węgla przez zasilane paliwami kopalnymi (benzyna, ropa, CNG, LPG) samochody to bardzo poważny wkład w globalne zmiany klimatu.

Warto też zaznaczyć, że samochody odpowiadają za 65% zanieczyszczeń emitowanych na obszarze Unii Europejskiej. Do tego spaliny samochodowe są dużo bardziej szkodliwe dla ludzi niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu, bo rozprzestrzeniają się w dużych stężeniach na niskich wysokościach w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi. Także filtry, które opłaca się instalować w elektrowniach i fabrykach  (przynajmniej w Europie, bo przecież nie w Chinach), są nie do zastosowania w małych silnikach, takich jak samochodowe lub samolotowe.


 
 autoreview.belproject.com  truckphotos.freeservers.com

 

Pokaźny wkład w emisję dwutlenku węgla ma też transport lotniczy.



 www.hlgole.blogtak.com  www.twojapogoda.pl

 
Przykładowo, dla Wielkiej Brytanii transport lotniczy odpowiada za 7% emisji dwutlenku węgla.

Lot samolotem 5000 km w dwie strony na wakacje to ponad 1 tona CO2. na każdego pasażera. Transport lotniczy jest ponadto najszybciej rosnącym źródłem emisji. Większość przelotów jest związana z ruchem turystycznym. Nie ma to nic wspólnego z życiową koniecznością. I znowu osobista przyjemność wygrywa z rozsądkiem i odpowiedzialnością.